A Skót-tengerre telepítik az SKF propulziós tengeri erőművét, mely az árapály energiáinak segítségével villamosenergia termelésére szolgál majd.
Mára globális céllá vált, hogy a fosszilis tüzelőanyagokról fenntarthatóbb energiaforrások használatára térjünk át. Ezáltal pedig csökkentsük az éghajlatot károsító CO2-kibocsátást, lelassítsuk a globális felmelegedést és fenntarthatóbb jövőt építsünk az eljövendő generációk számára. Ez a törekvés támogatja az árapály-energia fejlesztését is.
Az árapály a Hold és a Nap tömegvonzásának, valamint a Föld tengely körüli forgásának következtében jön létre. Ez néhány cm-től egészen több méteres szintkülönbségeket is jelenthet.
Az SKF modern technológiájának segítségével a nap és a szél mellett mostantól az árapály-energiáit is szolgálatunkba állíthatjuk. A legerősebb áramlatok a szigetek között keletkeznek, ahova „beszorul” az árapály és a hullámok. Az Orkney-szigeteknél ez fokozottan igaz, így az Európai Tengeri Energia Központ (EMEC) is itt végzi kísérleteit az árapály-erőművekkel. Az EMEC ma az árapály- és hullámenergia-projekteknek a vezető teszthelye Európában.
Az Orbital O2 – az árapályturbina
Az Orbital Marine Power, ami a világ vezető úszó árapályturbina-technológiájának fejlesztőit tömöríti, kifejlesztette az első kereskedelmi 2MW-os egységét, az Orbital O2-t, amelyet hamarosan az EMEC-be telepítenek, ahol ez lesz a világ legerősebb üzemképes árapályturbinája.
Az O2 72 méter hosszú platformja alatt kb 15 méterrel két szárnyszerű lábon áll az SKF két teljesen integrált hajtáslánca. Itt forog az egyenként 20 méter átmérőjű – eddig a legnagyobb méretű egyetlen platformon működő -, tengeri áramlatokkal hajtott két dupla lapátos rotor. A generátorokban termelt villamos energiát tengeralatti kábelen keresztül vezetik a partra, ahol közvetlenül betáplálható a hálózatba, tárolható, vagy feldolgozható „zöld hidrogénné”.
Az SKF, mint erőműgyártó
Az SKF a teljesen integrált, komplett hajtásláncot „plug & play modulként” szállította Skóciába. A skót Orbital projektben használt 2MW hajtásláncok kiegészítik a nap- és szélenergiából biztosított villamosenergia-termelést. Itt az árapály megbízható, az áram áramlása kiszámítható, és a közepes mélységű tengervíz miatt az energia sűrűsége nagyon magas.
Az Orbital O2 hajtásláncain belül az SKF szakértelmét nemcsak a főcsapágyak és a forgórész lapátjainak döntésére szolgáló fogaskoszorús csapágyak testesítik meg, hanem a rotoragy és a hajtóműgondola-ház közötti főtengelyek tengervíz elleni tömítései is. Emellett az SKF biztosítja az egész rendszer „CoMo” állapotfelügyeletét is.
Óceánenergia, mint kiaknázatlan energiaforrás
A szakértők a tengeri vízerőműveket, amelyek hullám- vagy árapály-energia felhasználásával termelnek villamosenergiát, a megújuló energiára való áttérés fontos pillérének tekintik. Az EU Bizottság jelenlegi tengeri stratégiájában az a célt tűzte ki, hogy 2050-ig 40 gigawatt energiát nyerünk ki az óceánból, mindezt hullám- vagy árapályerőművekkel, úszó fotovoltaikus rendszerekkel és algák felhasználásával előállított bioüzemanyagok formájában.
Az O2 projektet az Európai Unió Horizon 2020 kutatási és innovációs programjából a FloTEC projekt keretében, valamint az Európai Regionális Fejlesztési Alapból az Interreg North West Europe programban az ITEG projekt keretében finanszírozzák.
Forrás: bearing-news.com