A csapágy újrakenés nem is olyan egyszerű feladat, mint amilyennek elsőre tűnik. Ha szakavatatlan kéz kezd hozzá a munkához még nagyobb kárt is tud okozni, mint amekkora haszonnal járna a művelet végrehajtása. Ismerje meg az 5 legfontosabb dolgot, amire érdemes figyelnie!
Az autótulajdonosok legrosszabb rémálma, hogy egyszer benzin helyett dízel olajat tankolnak vagy éppen fordítva. Ezzel nagy kárt okozhatnak az autóban valamint a javítási költségek is nagyon magasak lennének egy ilyen figyelmetlenség miatt. Az előbbihez hasonló hiba előfordulhat a géptervezés folyamatában is történetesen amikor a megfelelő csapágyat kell kiválasztanunk és nem gondoskodunk annak megfelelő karbantartásáról..
1. Ki a régivel..
A csapágyakat általában kenőanyaggal együtt gyártják, nagy kiszerelésekben azonban ezeknek a gyári kenőanyagoknak megvannak a maga korlátai. Ezt az anyagot célszerű már a beszerelés előtt lecserélni olyan kenőanyagra, ami a leginkább megfelel annak az igénybevételnek, amire tervezzük használni. Ezáltal biztosítva a lehető leghosszabb élettartamot a csapágynak. Ezt a folyamatot a gyári kenőanyag alapos eltávolításával kell kezdeni, legyen az olaj vagy zsír. Azonban ez sokszor nem is olyan egyszerű , így inkább kihagyják a beszerelés során a kenőanyag cseréjét. Ráadásul a zsírt jóval nehezebb eltávolítani az olajnál. Ugyanakkor hatékony módszer lehet az ultrahang alkalmazása, ami finoman távolítja el a zsírt ezzel elkerülhetjük a csapágy esetleges sérülését.
2. Ide az újjal..
Nem könnyű az optimális kenőanyag kiválasztása sem. Mindenek előtt pontosan tisztába kell lenni a csapágy rendeltetésével és annak sajátosságaival, mint például a sebességgel, a hőmérséklettel, hézaggal, zajszinttel, vízállósággal vagy éppen azzal, hogy élelmiszeripari lesz-e a felhasználás. Ezek mind meghatározó tényezők. Szerencsére ma már a kenőanyagok széles választéka áll rendelkezésünkre, így minden alkalmazásra találhatunk megfelelő kenőanyagot.
3. Minőségellenőrzés
A kenést mindenképpen tiszta környezetben végezzük, hogy ne kerülhessen szennyeződés a csapágy belsejébe, ami kárt okozhatna benne és rövidítheti az élettartamát. Fontos a jó minőségű kenőanyag választása. Ma már ezeket szigorú szabályok szerint gyártják és ellenőrzik, így biztosak lehetünk azok megbízhatóságában. Az ajánlott kenőanyag mennyisége ugyancsak a felhasználás módjától függ. Például nagy sebességű alkalmazásban használt csapágy esetében fontos, hogy ne töltsük túl a kenőanyagot, mert a súrlódási tényező okozta túlmelegedés problémát okozhat. Az alacsonyabb kenési szint ideálisabb olyan csapágyazások esetében, ahol alacsony a rotációs ellenállás. Azt is fontos megjegyezni, hogy néhány magas üzemi hőmérséklet mellett használatos zsír, alacsony hőmérsékleten nagyon kemény tud lenni ezért kisebb mennyiség is elég az ideális zsírzáshoz.
4. Címkézés
Ez apróságnak tűnhet, de nagyon fontos a zsírzás folyamatában. A folyamatos zsírzást igénylő csapágyak esetén fennállhat a kenőanyagok keveredése, ami meghibásodáshoz vezethet. Ha netán vannak azonos méretű csapágyak egy gépben, amiket különböző zsírral kell újrakenni, könnyen felcserélődhetnek a kenőanyagok. A legjobb, amit tehetünk ilyenkor, hogy teljesen megtisztítjuk a csapágyat és elölről kezdjük a kenési folyamatot.
5. Csomagolás
A kenőanyag cseréje után már csak a csomagolás van hátra, amit legalább olyan körültekintéssel kell végezni mint magát a kenést. A megfelelő csomagolással ugyanis elkerülhetjük a sérüléseket és a korróziót a szállítás során. Ne felejtsük el a korróziógátló olaj használatát az acél felületeken, ez létfontosságú a csapágyak külső részeinek védelméhez.
Amennyiben további kérdése van, forduljon szakértő kollégáinkhoz bizalommal!
Forrás: bearingtips.com