Az elektromotor csapágyak élettartamát már csak az alábbi 5 tényező figyelembevételével is meg lehet növelni…
Az alábbi okai lehetnek a csapágyak tönkremenetelének?
1.) Nem megfelelő kenés és szennyeződés
A csapágyak nagy sebességgel forognak, és megfelelő kenés nélkül fém-fém érintkezésbe kerül, ami kopást, melegedést és a kenőanyag esetleges szennyeződését okozza. Az első megelőző intézkedés annak ellenőrzése, hogy az kenőanyag pótlás típusa, mennyisége és időzítése megfelelő-e. Szennyeződés esetén ellenőrizd a tömítéseket. Sok esetben azonban a túlkenés is problémát okozhat!
A megfelelő kenés kialakításához a Simalube automata kenőrendszerek használatával megbízható és költséghatékony kenést lehet kialakítani!
Villanymotor csapágy automata kenése
Szigetelt és kerámia csapágyak
2.) Elektromos erózió
Az elektromosmotor csapágyakon áram halad át, ami jellemzően a változó frekvenciájú meghajtók vezérlésének mellékhatása. A végeredmény a csapágy futófelület kimaródása és meghibásodása. Ezt többféleképpen lehet mérsékelni. Ennek megelőzésére javasolt a tengelyvégekre tengelyföldelő gyűrű, és szigetelt vagy hibrid csapágyat beszerelése. Más megközelítés szerint két szigetelt csapágy és egy szigetelt tengelykapcsoló alkalmazása a meghajtott berendezésnél, vagy egy szinuszhullám-szűrő, amely képes a meghajtó áram- és feszültséghullám formáit szinuszhullámokká alakítani. A szigetelt csapágyak megtalálhatók kínálatunkban, amennyiben érdekes számodra, keresd kollégáinkat bizalommal!
3.) Rezgés
A motorcsapágyakat a rezgés károsíthatja, mind szállítás közben, mind pedig akár a tárolóhelyen is. A rezgések nyomokat hoznak létre a csapágy futófelületen, ez az úgynevezett hamis kopás. Ezt úgy lehet megakadályozni szállítás közben, hogy a tengelyt axiálisan egy “U” alakúra hajlított lapos acéldarabbal rögzítjük, miközben a nem meghajtó véget előfeszítjük, majd a meghajtó véget radiálisan egy hevederrel rögzítjük. A tárolás ideje alatti rezgés okozta sérülések megelőzése érdekében a tengelyt rendszeresen el kell forgatni, így a rezgés okozta érintkezés szétterül a csapágyfelületen és nem alakul ki a hamis kopási nyom.
4.) Helytelen beépítés és beállítás
A leggyakoribb hibák közé tartozik a kalapács használata a tengely és a csapágy összeszerelésére, a rossz beállítás, a kiegyensúlyozatlanság, a túlzott szíjfeszítés, valamint más olyan szerelési hibák, amelyek túlterhelést okoznak. Ezen hibák elkerülése érdekében mindig kövesd az ajánlott szerelési eljárásokat, használj minőségi szerelő szerszámokat és mérő eszközöket a helyes beállítás meghatározásához. A Simatool szerelőszerszámok erre komplett megoldást biztosítanak.
Szakszerű csapágyszerelés
5.) Elégtelen terhelés
Bármilyen furcsán hangzik de a csapágyaknak minimális terhelésre van szükségük a megfelelő működéshez. A nem megfelelő terhelés ugyanolyan káros lehet, mint a túlzott terhelés. Az elégtelen terhelésből eredő károsodás a gördülőelemeken és a futófelületeken elkenődésként jelentkezik. Ez különösen fontos a hengergörgős csapágyaknál, mivel ezeket eleve nagyobb terhelésre tervezték. Ez a hiba jelenség nem vonatkozik az előfeszített csapágyakra.
Érdemes megjegyezni, hogy ezek a károsodási módok nem zárják ki egymást, és kölcsönhatásba is léphetnek egymással. Például az elégtelen terhelés gyorsabbá teheti az elektromos eróziót azáltal, hogy a tengely feszültsége nagyobbra nőhet, mielőtt a kisülés bekövetkezik. Az elektromos erózió hozzájárul a kenőanyag szennyeződéséhez is, mivel az ívek kémiailag lebontják a zsírt, továbbá mikroszkopikus fémrészecskéket juttatnak a kenőanyagba. Ha csapágy cserére kerül a sor érdemes megnézni a típusát és méreteit, így annak alapján egyszerűen ki tudod választani a számodra szükséges csapágyakat akár webáruházunkban is vagy keresd szakértő kollégáinkat!
Csapágy csere vagy karbantartás? Bármelyik megoldására tudunk javaslatokat adni, keress bennünket bizalommal!