A hibrid csapágyak acélból készült gyűrűkkel és csapágyminőségű szilícium-nitridből (Si3N4) készült gördülőelemekkel rendelkeznek, amelyek elektromosan szigetelővé teszik a csapágyakat.
A szilícium-nitrid gördülőelemek meghosszabbíthatják a csapágyak élettartamát azáltal, hogy fokozott csapágyteljesítményt nyújtanak még nehéz üzemi körülmények között is.
Az SKF két típusú hibrid csapágyat fejlesztett ki: a hibrid mélyhornyú golyóscsapágyat, illetve a hibrid hengergörgős csapágyat.
Hibrid mélyhornyú golyóscsapágyak
A nagy sebességre alkalmas, nem szétválasztható csapágyak mindkét irányú radiális és axiális terhelést képesek viselni. Ezek a ≤ 45 mm furatátmérőjű csapágyak leginkább elektromos motorokhoz (0,15-15 kW), valamint elektromos kéziszerszámokhoz és nagy sebességű hajtásokhoz alkalmasak.
Kép forrása: www.skf.com
Hibrid hengergörgős csapágyak
Ezek a nagy sebességre alkalmas, szétválasztható csapágyak nagy radiális terhelést és axiális elmozdulást is képesek viselni. Elsősorban villanymotorokhoz és nehéz üzemi körülmények között működő alkalmazásokhoz lettek kifejlesztve.
Az SKF hibrid csapágyak szabványos választéka az elektromos motorok és generátorok összes népszerű méretét tartalmazza úgy, mint az egysoros mélyhornyú golyóscsapágyak közül az alap dizájnt, a lezárt kivitelt és az XL hibrid kialakítást. Továbbá az egysoros hengergörgős csapágyakat is.
Kép forrása: www.skf.com
Ezek persze csak egy részét képezik a hibrid csapágykínálatnak, hiszen az alábbi típusok is elérhetők:
- Hibrid szuperprecíziós csapágyak
- Hibrid szuperprecíziós önbeálló golyóscsapágyak
- Hibrid szuperprecíziós hengergörgős csapágyak
- Hibrid szuperprecíziós önbeálló nyomógolyós csapágyak, egy- és kétirányú
- Hibrid önbeálló golyóscsapágyak
- Hibrid rozsdamentes acél mélyhornyú golyóscsapágyak
- Hibrid csapágyakat tartalmazó csapágyegységek
Tulajdonságok és előnyök
Az acél gördülőelemekkel rendelkező azonos méretű csapágyakhoz képest a hibrid csapágyak előnyei a következők:
- Védelem az elektromos áram okozta károk ellen
A hibrid csapágyak nem vezetőképesek, ezért alkalmasak olyan alkalmazásokhoz, mint például AC és DC motorok és generátorok, ahol elektromos áram van jelen.
- Nagyobb sebesség
A szilícium-nitrid gördülőelem sűrűsége 60%-kal kisebb, mint az azonos méretű, csapágyacélból készült gördülőelemé. A kisebb tömeg és tehetetlenség nagyobb sebességet és kiváló viselkedést jelent a gyors indítások és leállások során.
- Hosszú élettartam
A hibrid csapágyakban keletkező alacsonyabb súrlódási hő, különösen nagy fordulatszámon, hozzájárul a csapágyak élettartamának meghosszabbításához és az utánkenési időközök meghosszabbításához.
- Magas kopásállóság
A szilícium-nitrid gördülőelemek nagyobb keménységűek, így a hibrid csapágyak alkalmasak nehéz körülmények közötti és szennyezett környezetben való alkalmazásra is.
- Nagy csapágymerevség
A nagy rugalmassági modulusú hibrid csapágyak megnövelt csapágymerevséget kínálnak.
- Csökkent a csúszás veszélye
Még nem megfelelő kenési feltételek mellett is, mint például nagy sebességek és hirtelen gyorsulások, vagy ha nincs elegendő hidrodinamikus filmréteg, a szilícium-nitrid és az acélfelületek közötti csúszás veszélye csökken.
- Csökkenti a hamis brinelelés kockázatát
Ha vibrációnak vannak kitéve, a hibrid csapágyak lényegesen kevésbé érzékenyek a szilícium-nitrid és az acél felületek közötti hamis brinelelésre (sekély mélyedések kialakulása a futópályákban).
- Kisebb érzékenység a hőmérséklet ingadozásra
A szilícium-nitrid gördülőelemek alacsonyabb hőtágulási együtthatóval rendelkeznek, ami azt jelenti, hogy stabilabbak a csapágyon belüli hőmérsékletiingadozásokkal szemben, és pontosabb előfeszítést/hézagszabályozást biztosítanak.
Alkalmazások
Íme néhány példa azokra az alkalmazásokra, amelyekben ezek a hibrid csapágyak kitűnően helytállnak:
- Elektromos motorok és generátorok
- Személygépkocsik és könnyű teherautók
- Két- és háromkerekű
- Vasutak
- Szélenergia
Amennyiben felkeltettük érdeklődését, keresse bizalommal szakértő munkatársainkat!
Forrás: www.skf.com